lördag 8 augusti 2009

Fläta i rosa

Nu är de randiga vantarna klara, så när som på nån tråd eller två som ska fästas. Bild kommer på dem när de är helt klara.

Nu tänkte jag att det var dags att lära sig göra flätor, jag rådfrågade en bekant som förklarade principen. Sen letade jag rätt på ett tjockt, äckligt chockrosa, acrylgarn som låg i garngömmorna här hemma och satte igång med... ännu ett par vantar. Garnet har jag säkert köpt på nån utförsäljning någonstans någon gång.

På garnet stod det att stickor 7 skulle användas, men jag använder helt fräckt 3or istället och dessutom gör jag dem i barnstorlek så det blev inte många maskor per varv. Gissa om det går fort att sticka. :D

Det var inte så avancerat alls som jag hade trott att göra flätan, jag valde att bara göra en mitt uppe på handen för enkelhetens skull, men jag tror att det skulle varit snyggare och flätan hade nog blivit mer markerad om jag hade gjort själva vanten i rätstickning istället för slätstickning. Ska kanske kika runt lite och kolla in andra vantar med flätor för att se hur de är gjorda, vet inte vad som är vanligast eller "rätt" så att säga.
Har en virkning på g, ska se om jag kan lägga in bild på det ikväll. Men nu ska dagen ägnas åt famijen, får se vad som blir gjort ikväll.

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Tyckte inte alls att det var en äcklig rosa färg...:o)
    När man vill markera flätan lite mer så gör man oftast 1 el 2 aviga på var sida om den, du behöver inte göra hela alltet avigt...
    Förstår du hur jag menar?

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta! Har svårt för det där med rosa ;) Tack snälla för ditt tips om flätan, ska genast prova det på nästa par vantar! Kul att du tog dig tid att svara. :D

    SvaraRadera
  3. hej sis, såna önskar jag mig oxå... kram din favvosyster som ääälskar rosa :)

    SvaraRadera
  4. Det blir hur fina som helst fast de e i rosa !! Kanon till en liten tös ju!! Har du nåt mönster på den där flätan,kanske svenskt t om?? Kan inte läsa de engelska mönstren o det har blivit att jag fått nöja mej med falska flätor,hehe!!Trevlig blogg du har ! =)

    SvaraRadera
  5. Du är sååå duktig

    SvaraRadera